Salam..
Wah..wah..sangat la seriusnya tajuk entri ni. Ilmu pun tak tinggi mana. Tapi sbb terrr tengok rancangan Ustazah Pilihan semalam.. (tak pernah tgk 1 episod pun, tetiba tengok episod akhir la pulak..) terasa nak menulis pasal ni.. . Last assignment ustazah-ustazah tu adalah berkaitan dengan pernikahan di sempadan, so secara tak langsung ada la kaitan dengan tajuk entri ni. Secara kebetulan jugak, kami berhadapan dengan sahabat baik yang sedang menghadapi ujian ini. Moga diberi kekuatan oleh Nya, berdasarkan jugak input yang dapat dari rancangan tu..boleh la sket sebanyak diterangkan pada dia tentang apa yang perlu diketahui dalam poligami. Baik mama tulis elok-elok kat sini..mana tau point ni boleh jugak guna untuk berdebat dengan mana-mana lelaki yang menyimpan hasrat berpoligami... .

Pernikahan dalam poligami yang kami tengok dalam rancangan tu berlaku di sempadan. Antara alasan splastik yang banyak lelaki pakai bila ditanya kenapa pilih bernikah di sini adalah sebab leceh nak berhadapan dengan urusan mahkamah di tempat sendiri. Urusan mahkamah yang menjurus kepada permohonan mendapatkan kebenaran berpoligami atau bernikah lagi. Sungguh la, bagi mama kalau dengar alasan ni memang la pasangan tu bernikah banyak didorong atas dasar nafsu semata-mata. Sebabnya, adakah mereka sedar urusan mahkamah tu sebenarnya adalah untuk memastikan si lelaki benar-benar layak berpoligami khususnya dari segi kewangan dan secara tak langsung jugak nak menjamin si perempuan dari teraniaya di kemudian hari.. .Hmmm.....susah nak cakap kan, bila dah namanya cinta..segalanya nampak indah. Sesuatu yang tak pasti hujung pangkal pun nampak remeh. Bak kata Mursyidah malam tadi..pasangan bernikah tu terburu-buru menikmati kelazatan madu, tapi terlupa akan sengatan lebahnya. Sungguh, satu perumpamaan yang sangat indah.... .

Kebanyakkan pernikahan di sempadan tu jugak berlaku atas alasan tak mendapat keizinan isteri, wali dan yang lebih penting ayah dan ibu. Sungguh la mama tak faham...bukankah mendirikan perkahwinan itu suatu ibadah, sesuatu yang lebih afdal dimulakan dengan langkah kanan. Kalau dah tidak mendapat restu ibu dan ayah , adakah masih dikira bermula dengan langkah kanan? Dan seperti yang kita maklum, restu ibu dan ayah lah yang membawa berkat dalam kehidupan. Andai berkat tiada dalam perkahwinan, di mana mahu diperolehi rahmatNya?bagaimana pula dengan kebahagiannya nanti?. Nauzubillah...sungguh la tinggi risiko yang diambil. Bak kata salah seorang ustazah malam tadi...andai si perempuan mengandung dan tidak diketahui ahli keluarga..bukankah masalah lebih besar boleh terjadi. Bukankah boleh mengundang fitnah. Fuhhh....fikir-fikirkan lah. Keizinan dari isteri..sesuatu yang sangat subjektif. Mungkin isteri tidak izinkan kerana dia tahu kemampuan sebenar suami (maklumlah dah bertahun bersama), mungkin kerana rasa pedihnya jiwa raga membayangkan berkongsi kasih dengan perempuan lain... dan yang paling pasti mungkin atas rasa tamak tak mahu berkongsi si suami , kekasih hati dengan sesiapa. Analoginya, sedangkan harta kesayangan seperti baju atau kereta pun tak mahu berkongsi milik apatah lagi teman duniawi yang dah berjanji sehidup semati.. .Hmmm... susah nak bicara aspek ini..yang mengalaminya saja mampu berkata-kata.. Keizinan dari wali pulak perlu ada ilmu untuk dibicara.. .Mamaonie tak punya pengetahuan cukup untuk mengupasnya..namun yang pasti segala yang ingin dilakukan perlu berlandaskan syariat..barulah sah apa yang terjadi..insya Allah datanglah berkat dan kebahagian dalam rumahtangga nanti.

Alasan unik kenapa bernikah di sempadan jugak adalah kerana ingin menyelamatkan akidah pasangan. Kes ni juga melibatkan mereka yang kembali ke agama fitrah, Islam atau lebih dikenali golongan muallaf. Teringat bicara tetamu Islam Destinasiku, Radio Ikim minggu lepas (Subhanallah..sungguh mama tak boleh ingat namanya), lebih kurang gini bunyinya..Allah sayangkan hamba-hambanya..adakalanya manusia diberi hidayah melalui perkahwinan dan adakalanya terjadi muallaf yang memeluk islam melalui perkahwinan agak lambat memahami syariat yang terkandung di dalam islam. Hmmm..dari awal mungkin sudah boleh jangka apa yang terjadikan. Permulaan yang nampak sempurna, niat bernikah, berpoligami kerana ingin menyelamatkan akidah. Tapi kenapa terjadi secara sembunyi? kenapa pasangan di bawa lari? Apa mesej awal yang ingin ditunjukkan kepada golongan saudara baru ini? Sungguhkah mampu membimbing dan menunjuk ajar mereka kemudian hari andai jemputan awalnya ke agama fitrah sedikit meragukan? Hmm...secara tak langsung, di sinilah terpakai hadis di bawah..

Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya: " Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : - "Hanyasanya amalan-amalan itu adalah (bergantung) kepada niat, dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa (balasan) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya."

Niat tak pernah menghalalkan cara....wallahualam.. .

Sungguhla berkobar-kobar mama bila menulis pasal ni.. .Moga semangat ini dapat dikekalkan dan moga ilham lebih mencurah-curah andainya perlu untuk berdiskusi mengenainya suatu hari nanti. Moga pasangan yang diuji dariNya dengan ujian ini..diberi kekuatan olehNya jua untuk tabah menghadapi hari-hari mendatang.. .Aminnn.. .Badan pun dah penat, mata pun dah ngantuk..till then,moga kita berjumpa lagi..Insya Allah.



This entry was posted on 11:15:00 PM and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

    mamaonie said...

    try

  1. ... on December 4, 2011 at 10:44 PM  
  2. mamaonie said...

    try..try

  3. ... on December 4, 2011 at 10:55 PM