Salam... .
Kami sekarang berada di kg tanjung serindit, satu kampung nelayan dekat dengan Panggerang Johor. Ni kampung asal atuk jamil. Datuk sebelah babah. Majoriti orang kat sini nelayan, ada jugak yg kerja dekat ladang kelapa sawit. Ni tempat percutiaan favourite kami sekeluarga. Walaupun bunyinya macam balik kampung jer..tapi sebenarnya kami tak de keluarga terdekat pun kat sini. Atuk masih kerja di shah alam. Rumah ni pun hanya berpenghuni bila cuti sekolah. Seronok kat sini sebab suasananya aman damai, tenang dan part paling best..makanan seafood yang segar, sedap dan murah. Seronok sangat-sangat....

Seven years back, dalam cuti yang sama (musim cuti krismas) kami berada di sini. Masa inai masih merah dijari, setelah kenduri di kedua-dua belah selesai (mama 11 dec, babah 19 dec) kami di bawa ke sini. Untuk diperkenalkan ke keluarga sebelah johor pulak. Secara kebetulan, di waktu itu juga..mama period yang terakhir sebelum conceived kakak auni... .(hmm..how i wish that magic could be repeated)..

Sedar tak sedar, tu cerita 7 tahun yang lalu. Last two weeks, kami celebrate anniversary yg ke tujuh. Sungguh tak percaya. Tujuh tahun yang penuh ceritanya. 6 tahun dari usia perkahwinan ini, mama dan babah jalani sebagai weekend couple. Babah di atas gunung, mama di lembah. Hanya hujung minggu masa kami bersama. Sejak 6 tahun yang lepas, babah tak pernah lepaskan peluang travel 300 km selama 3 jam untuk mengisi hujung minggu bersama kami. Kalau di rumah lama, jumaat jam 9 malam babah sampai dan isnin 4.30 pagi babah bertolak pergi. Penat sungguh rutin waktu tu.. .Dan menjalani kehidupan sebagai isteri dan ibu jarak jauh ni, tanpa pembantu mahupun ahli keluarga terdekat, dah macam-macam pengalaman mama lalui. Diganggu tengah malam oleh orang asing bermotor yang mengaku kawan babah sbb konon-konon mahu meminjam duit atau kereta untuk membawa pulang isteri yang baru lepas bersalin di hospital (nauzubillah , sangat menakutkan..mujur Allah melindungi kami waktu itu), membawa kakak auni yg waktu itu berusia setahun lebih ke klinik tengah-tengah malam sbb tak berenti nangis dari siang, rumah bergelap sbb fius terbakar tengah malam (mujur jiran ada no technician, melayang 400 mengganti fius waktu itu ) dan macam-macam pengalaman pahit manis dilalui.. .Sungguh kadang kala mama pun tak percaya mama lalui. Banyak yang pahit dari manisnya.. .Di awal-awal kami mula berjauhan, mmg mama byk nangis. Tak sabar, asyik merungut, selalu bersedih..sungguh torture emosi. Kakak auni n akif yang paling terseksa...kekadang faham babah jauh tengah bekerja, kekadang meragam sbb perlukan babah yang selalu tiada. Susah nak pujuk diri waktu tu..sbb selalu fikir, bila kahwin akan selalu bersama babah..tak sangka rancangan Dia adalah sebaliknya... .Hmmm....Akhir-akhir ni je mama rasa makin sabar menghadapi dugaaan ini...semakin tenang dan yang paling penting redha menjalani hidup ini. Mujur sewaktu diuji kehilangan Aisyah, babah ada kerja di samping kami, maka banyak masa babah habiskan dengan kami. Sebab itu mama nekad berpantang mengikut babah, biarpun masing-masing tak tau mcm mana nk lalui waktu pantang itu... .

Harapnya segala ini cepat berlalu. Tak putus-putus kami berdoa, semoga kami akan menjadi keluarga sebenar mcm org lain. Auni dan akif akan punya babah bila-bila masa mereka perlukan...

Dan setelah tujuh tahun, kami kembali semula ke sini. Dalam mood merayakan ulangtahun sambil menghabiskan baki cuti. Kebetulan hari bersejarah, 2 minggu yang lepas..11 dec, babah ada function melibatkan menteri..tak berkesempatan bersama kami. Maka minggu ni, harapnya kami dapat meluangkan sepenuh masa yang ada bersama.... .

For my other half, en Saiful...thanks for those 7 wonderful years... .for the ups and down, through the thick and thin... .May this wonderful life being bless by Allah and last forever untill Jannah... .Amin... Babah...mama, auni, akif (and late aisyah ) always love u... .





This entry was posted on 10:28:00 AM and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

    zuliana abd rahman said...
    This comment has been removed by the author.
  1. ... on December 30, 2011 at 11:20 AM  
  2. zuliana abd rahman said...

    Happy anniversary Fad.Maaf sbb terlewat ucapannya.Minggu yg agak sibuk buat yana dgn persiapan anak dan keluarga yg datang bercuti di sini.

    Tak sangka kita berkongsi bulan dan tahun yg sama utk 'diraikan'.7.....angka yg cukup baik bagi yana.

    Yana doakan Fad dan hubby sentiasa bahagia dan kekal hingga ke syurga amin....

  3. ... on December 30, 2011 at 11:28 AM